Zajímavosti
Zánovní ojeté vozy na trhu posilují.
Do 5 let stáří nebo nájezdu do 50 000 km. Tak přesně takhle by šla definovat zánovní vozidla, jejichž nabídka po ročním propadu opět posiluje. Nejžádanější značka nepřekvapí, ovšem zájem mezi Čechy stoupá i o palivo, které je u nás ve všeobecné nelibosti.
Letos nabídl český trh s ojetinami téměř 66 000 zánovních automobilů, měsíčně pak v průměru 18 800. Vloni touhle dobou jich bylo o více než tisíc méně a v měsících květen a červen 2023 dokonce jen lehce přes 13 000. Vrátíme-li se do ledna 2022, tak tam byl průměr zánovních aut na trhu jen kousek nad 12 000.
Ale zpátky do současnosti. Průměrná cena zánovního vozu na českém trhu se aktuálně pohybuje okolo 630 000 Kč. Nájezd je průměrně 24 000 km a stáří vozu asi rok a půl. Rovněž klesla doba, jak dlouho se zánovní ojetina prodává. Začátkem roku šlo o 49 dní, aktuálně jsme na 37 dnech.
Největší zájem je o zánovní benzinové vozy, které tvoří 52,3% podíl. Diesely mají 31,3% podíl, hybridy 8,6% podíl a elektromobily už 6,4% podíl.
Elektromobily v segmentu zánovních aut rostou nejrychleji, jen od začátku roku téměř o třetinu. Jejich ceny sice měsíčně stále kolísají, ale postupně klesají. Čistě bateriový vůz se teď v české inzertní nabídce prodává nejčastěji za 750 000 korun, ještě v lednu to bylo o 120 000 Kč více.
Mezi zánovními auty vedou škodovky, konkrétně modely Octavia (6,5 %), Scala (3,8 %) a Superb (3,7 %). Mezi elektromobily v nabídce vévodí opět Škoda s Enyagem (6,6 %), dále pak BMW s modely iX (5,2 %) a i3 (5,1 %). Mezi hybridy vede Toyota s modely Corolla (9,6 %) a RAV4 (5,2 %).