„Přestárlý vozový park způsobuje problémy“, „Česko je vrakoviště aut ze Západu“, „Česko je nejtoxičtější země na světě“ a další alarmující nadpisy čas od času osvěží titulky v masmédiích, aby náhodou nikdo neměl aspoň jeden den pocit, že je všechno v pořádku, lidé se mají rádi a na světě je dobře.
Realná situace je o mnoho lepší.
Ředitel společnosti Cebia Martin Pajer se zúčastnil nedávného semináře Hospodářské komory ČR o rizicích stárnutí vozového parku v České republice. Dále se ho zúčastnili ministr dopravy Martin Kupka, ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO Jan Strakoš, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jana Hanušová a výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Seminář moderoval viceprezident HK ČR Tomáš Prouza.
„Účastníci semináře hovořili o rizicích pokračujícího stárnutí tuzemského vozového parku, které komplikuje život jak spotřebitelům, tak institucím, jež se účastní obchodu s ojetými automobily od jejich prověřování přes obchod, financování až k pojištění. Seminář spolupořádala Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA),“ uvádí se v doprovodné tiskové zprávě, která se dostala do médií.
Hlavním problémem je pokračující dovoz velkého množství ojetin, starších deseti let. Je proto nejvyšší čas aktualizovat ekologické poplatky za dovoz starých ojetin a více motivovat zákazníky, aby raději volili bezpečnější vozidla,“ vyčnívala na závěr tiskové zprávy citace viceprezidenta Hospodářské komory ČR Tomáše Prouzy, který seminář moderoval.
Jediného rozumného konstatování jsme se dočkali právě od Martina Pajera z Cebie, který na semináři mimo jiné řekl: „Ačkoli stáří vozového parku v kategorii osobních vozidel vykazuje v Česku alarmující číslo, zjistili jsme, že realita není zase tak špatná. Datoví analytici Cebia spočítali z dat vozidel, která jezdí na STK, že průměrné stáří osobních aut v provozu je nižší a dosahuje jen 13,79 roku, což je o 2,62 roku méně, než je uváděné průměrné stáří registrovaných aut.
Významnějším zjištěním však je, že polovinu všech kilometrů najetých osobními vozidly za rok najedou auta do 8 let stáří. Česká republika ale vykazuje více vozů na jednoho obyvatele, než je průměr Evropy. Průměrné stáří vozového parku bohužel zhoršuje skutečnost, že při zakoupení nového vozu do rodiny si Češi nechávají stávající starší auta jako další vozidlo do rodiny a stává se, že ho prakticky neprovozují nebo s ním ani nejezdí na STK.“