Zajímavosti
V ČR je 6,425 milionu aut, průměrné stáří se přiblížilo 16 letům
Počet osobních aut na českých silnicích loni vzrostl o 132 292 na 6,425 milionu. Jejich průměrné stáří za poslední tři roky vzrostlo o rok na 15,93 let. Česko má tak jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Statistiku oznámil Svaz dovozců automobilů.
Za růstem průměrného věku v registru vozidel stojí pokles prodejů nových vozů, který za loňský rok meziročně klesl o 7,2 % kvůli krizi se součástkami v dodavatelských řetězcích a nepříznivému ekonomickému vývoji. Podíl má i stabilně nízký počet vyřazovaných starých aut.
Vliv má podle i vysoký průměrný věk dovážených ojetých aut. Ten je ovšem podle společnosti Cebia, zabývající se sledováním trhu ojetin, za loňský rok na hodnotě 10,8 roku, což je stále výrazně pod průměrem. Meziroční propad v dovozu ojetých vozidel byl za loňský rok 13,2 procenta. V posledních letech nedostatek nových vozů způsobil, že si firmy i lidé nechávají auta déle.
Podle provozovatele autobazarů AAA Auto v nabídce ojetin ubylo o 16 % zánovních aut. Zvýšil se však podíl elektrifikovaných vozů v nabídce, a to o 39,5 % u elektromobilů a o 12,1 % u hybridů.
Do roku 2019 se stáří vozového parku zvyšovalo poloviční rychlostí než v posledních letech. Roční přírůstky se v posledních letech mírně snižují, počet vyřazovaných zůstává na přibližně stejné úrovni.
Poslední statistiky evropského sdružení ACEA uvádějí za celou EU průměr vozového parku 11,8 roku, Německo má 9,8 roku, Francie 10,3 roku, Itálie 11,8 roku a například Slovensko s Polskem 14,3 roku. Stáří provozovaných vozidel má významný vliv na počet zraněných a usmrcených při dopravních nehodách a na znečišťování ovzduší.
Nejstarší kategorií vozidel na českém trhu zůstávají motocykly s průměrem 34,2 roku. Jejich počet v registru vozidel se loni zvýšil zhruba o 38 500 na 1,288 milionu. Následují traktory s průměrem 32,6 roku.