Zajímavosti

V autobazaru se ani neohřejí. Po těchto ojetinách se loni v Česku jen zaprášilo!

Jsou automobily, které si jen těžko hledají kupce, pak jsou ale i takové, které z nabídky zmizí maximálně do pár týdnů. Jaké vozy z druhé ruky si loni Češi kupovali nejčastěji?

Češi si loni nejčastěji koupili ojeté auto s nájezdem do 50 tisíc kilometrů, stalo se tak ve 22 procentech všech transakcí. V těsném závěsu jsou ovšem ojetiny z opačného konce statistiky, s nájezdem přes 200 tisíc kilometrů. Takových se loni z celkového počtu ojetých aut prodalo 21 procent.

Pokud jde o cenu auta z druhé ruky, ta se zdaleka nejčastěji, ve 40 procentech případů, pohybovala mezi 200 tisíci až půl milionem korun. Druhá nejčastější skupina ojetin (21 procent) stála od půl do jednoho milionu korun. Nejlevnější auta s cenou do 100 tisíc korun se obchodovala pouze ve 13 procentech.

"Asi není překvapením, že tuzemskému trhu s ojetými auty drtivě dominuje domácí Škoda Auto. Sedm z deseti nejprodávanějších ojetin jsou škodovky," říká Jiří Červenka. Zároveň jmenuje vůbec nejúspěšnější model loňského roku: "Z pohledu statistik byla nejtypičtější ojetinou prodávanou v roce 2024 na českém trhu Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW z roku 2019 s najetými 165 tisíci kilometry. Není bez zajímavosti, že v průměru se takové auto neohřálo v nabídce ani celé tři týdny."

Co je naopak podle Červenky překvapující, že modely prémiových značek častěji nabízeli soukromníci než autobazary. "Typicky se ale jedná o nepříliš mladé vozy s vysokým nájezdem," upřesňuje.

Meziroční vývoj a postupný růst popularity automatických převodovek a vozů SUV, ale také elektromobilů. Ačkoliv jejich podíl 1,6 % je v absolutním vyjádření stále velmi nízký, oproti roku 2023 se téměř zdvojnásobil.

Značka, model Počet prodaných vozů (2024) Podíl na trhu ojetin (2024)
Škoda Octavia 57 008 ks 9 %
Škoda Fabia 31 671 ks 5 %
Škoda Superb 25 336 ks 4 %
Volkswagen Passat 14 668 ks 2 %
Volkswagen Golf 13 590 ks 2 %
Škoda Kodiaq 12 800 ks 2 %
Hyundai i30 12 021 ks 2 %
Škoda Scala 11 322 ks 2 %
Škoda Karoq 10 822 ks 2 %
Škoda Rapid  6 334 ks 1 %

Rostl i zájem o pohon 4×4, naopak mírně oslabily vozy typu MPV, dvě procenta ztratila i auta s dieselovým pohonem. Jde však o očekávatelný vývoj, neboť automobilky v poslední době silně omezily nabídku naftových motorů. To samé platí o kategorii MPV, která postupně vyklízí pole stále populárnějším modelům SUV.