Zajímavosti
Celoroční pneumatiky
U univerzální neboli celoroční pneumatiky nás zajímá hloubka dezénu.
Výhodou je, že ušetříme za přezouvání v servisu. Co se vyplatí? Pneu celoroční, nebo zimní?
Od 1. listopadu by měli mít řidiči na svých automobilech buď pneumatiky zimní nebo celoroční, tzv. univerzální, s hloubkou dezénu vyšším než 4 milimetry, pokud pojedou po souvislé vrstvě sněhu nebo námraze či náledí. V některých horských oblastech jsou povinné dokonce celoročně nebo jejich používání přikazuje dopravní značka.
„Univerzální pneumatiky nejsou konstruované pro naše české podmínky. I v nížinách může napadnout sníh a několik dnů se tam udržet. Taková pneumatika je vymyšlená do oblastí, kde sníh padá velmi sporadicky a díky vyšším teplotám se během krátkého času přemění v břečku a vodu. Pokud nemohu vyloučit, že se někde nesetkám se sněhem, námrazou nebo náledím, tak bych univerzální celoroční pneumatiku nedoporučujeme.
Při případné dopravní nehodě je z pohledu českého zákona univerzální pneumatika vyhovující.
Pneumatiky vybírejte podle počtu najetých kilometrů
Při výběru zimních pneumatik se můžete obrátit na odborníka, nechat si poradit a doporučit pneumatiku „na míru“. Záleží totiž na počtu najetých kilometrů v zimě a od toho se odvíjí i kvalita pneumatiky a cena.
Jiná pneumatika, lacinější, stačí řidiči, který v zimě najede 2000 km a jinou, prémiovou dražší s lepšími vlastnostmi, potřebuje řidič, který najede 10 000 km.
Vyplatí se mít dvě sady pneumatik na discích?
Dříve se používaly tzv. disky plechové, současné automobily mají už disky převážně lité, a tudíž dražší. „Plechové disky jdou dnes sehnat na 16palcová a někdy i 17palcové. Ale dnes je u větších aut standardní rozměr 19 palců a výše. Tam se plechové disky nedělají,
„Pokud si například koupíte SUV s velkými koly a chcete si ho nechat třeba jenom 5 let, je ekonomický nesmysl kupovat si na druhou sadu pneumatik disky lité. Tady se vyplatí přezouvat pouze pneumatiky. Nové automobily mají navíc senzory na monitorování tlaku v pneumatikách. Pokud je měření ve ventilku, stojí zhruba 1300 Kč a baterie v něm vydrží do 10 let. To je další náklad x 4 kola.“
Pneumatiky na discích skladujeme naležato v komínku na sobě. Samotné pneumatiky vedle sebe nastojato. Do prostor, kde je skladujeme, by nemělo svítit slunce.