Zajímavosti
Proč na autě kontrolovat geometrii?
Podvozek auta je poměrně složitý mechanismus, který vyžaduje naprosto přesné seřízení, aby se chovalo tak, jak bylo zamýšleno. Jedná se totiž o systém, který musí být pohyblivý v několika osách, aby vůbec bylo možné auto na silnici ovládat a jízda s vozem byla bezpečná a komfortní.
S výjimkou extrémních případů (například poškození auta při nehodě nebo když trefíte ve velké rychlosti obrovský výmol a něco si ihned ulomíte nebo ohnete) se chování vozu zhoršuje vlastně neznatelně, pomalu a postupně. Když s autem jezdíte každý den a jste na něj zvyklí, automaticky se na pozvolnou změnu chování adaptujete a vlastně ani nevnímáte, že je něco špatně.
Chování vozu ovlivňují nejen pneumatiky, ale právě také stav zavěšení a především jeho seřízení. Pokud má pak podvozek správně seřízenou geometrii, může se i auto na použitých pneumatikách a s použitými díly podvozku chovat velmi dobře. Naopak pouze výměnou podvozkových dílů a pneumatik jízdní vlastnosti automaticky nezlepšíte, pokud neseřídíte i geometrii.
Proč je seřízená geometrie důležitá?
I naprostého laika asi napadne, že když kola vozu nesměřují tam, kam mají, zhorší se ovladatelnost auta a to má samozřejmě negativní vliv hlavně na bezpečnost. Vedlejším produktem špatné geometrie podvozku a kol je také nižší komfort jízdy, nadměrné opotřebení pneumatik, zvýšení valivého odporu a tím i rostoucí spotřeba paliva.
Co je sbíhavost a jak ji řešit
Sbíhavostí se rozumí symetrický úhel, který svírají podélné osy kol vozidla. Pro ilustraci si představte podvozek auta při pohledu shora. Pokud přední část kol směřuje k podélné ose vozidla, mluvíme o kladné sbíhavosti či jen sbíhavosti. Jestliže přední část kol směřuje od osy vozidla, mluvíme o záporné sbíhavosti nebo též rozbíhavosti.
Nadměrná sbíhavost nebo rozbíhavost zvyšuje tření pneumatiky, což může být v některých situacích žádoucí, ale obvykle se u aut nastavuje spíše neutrálně. Vyšší sbíhavost může redukovat přetáčivost a stabilizovat auto v rychlých zatáčkách, ale vůz obtížněji zatáčí. Spíše se dosáhne vyšší nedotáčivosti. Rozbíhavost působí opačně: vůz snadněji zatáčí, je ale náchylnější k přetáčivosti a v rychlých zatáčkách není tak stabilní.
Jak často by se to mělo dělat ?
Kdo jezdí hodně, třeba přes 30 000 km ročně, měl by si nechat geometrii zkontrolovat a případně seřídit klidně každý rok v rámci velké servisní prohlídky. Lidé s nižšími nájezdy by ale i tak měli dodržovat aspoň dvouleté intervaly, pokud chtějí, aby jim auto jezdilo tak, jak má.
Bezpečnost musí být ve voze prioritou, a pokud má být zachována, je potřeba dbát o stav podvozku, který zajišťuje optimální kontakt kol s vozovkou. Pravidelná kontrola se vyplatí nejen z důvodu bezpečnosti, ale majiteli se vrátí také ve formě prodloužené životnosti pneumatik a dalších podvozkových dílů, jejichž předčasná oprava nebo výměna vinou špatné geometrie je vždy citelně nákladnější