Zajímavosti
Poznejte špatnou ojetinu už z fotek v inzerátu. Na co se zaměřit
Jako vždy doporučujeme jednu základní věc. Když si vytipujete ojetinu, kterou byste chtěli, načtěte a zjistěte si toho o ní co nejvíc. Snažte se to auto znát a stát se na něj tak trochu odborníkem. Projděte si články a fóra majitelů, ptejte se ve skupinách na sociálních sítích, kde se řeší i ty nejmenší detaily. Pak vám totiž neunikne nic i třeba jenom na fotografiích u inzerátu.
Porovnejte barvy
Fotoaparáty i levnějších mobilních telefonů dnes umí zachytit velmi věrně a přirozeně barvy. Z inzerátu tak můžete vyčíst třeba i to, že blatník prošel lakováním a možná i výměnou, protože šedá je o jeden odstín světlejší než ostatní díly. Proto se pečlivě zaměřte právě na barvy a jejich rozdíly.
Světla
Co dál umí prozradit bouračku a překvapivě mnoho prodejců na to zapomíná, jsou světla. Po čase má polykarbonát tendence matnět a stává se neprůhledným. Je jedno světlo krásně čiré a druhé zralé spíš na rozleštění? Pak to, které vypadá lépe, bylo na 99 % měněno. A vám to naznačí vektor, ze kterého vůz dostal ránu.
Koroze
Ano, spoustu, možná většinu ojetin, vyfotí jejich majitel tak, aby koroze nebyla vidět. Ti mazanější se ji pokusí zamaskovat a přelakovat, což poznáte až na místě. Jenže jedna věc obvykle prozradí, jak na tom bude zbytek auta. Je to motorový prostor. Hlavně u korejských a japonských aut jeho stav a míra koroze nejrůznějších držáků a plechů pod haubnou odpovídá stavu podvozku a prahů.
Jak vypadá motor?
Navazujeme na předchozí odstavec – vás samozřejmě na první pohled upoutá krásně čistý motor. Jenže to je poloviční past, daleko lepší a upřímnější je agregát špinavý. Proč? Na něm poznáte, jestli z něj někudy neteče olej. Proto bychom dali přednost raději autu, které nikdo zase tak důkladně na prodej nepřipravoval, jen ho opláchl a vysál interiér.
Jaké je auto uvnitř?
Když jsme tedy u interiéru, tak i ten umí samozřejmě hodně říct. Zkontrolujte obligátní volant a jeho ohmatanost, stav područky, sedačky a páky ruční brzdy. Mělo by to víceméně odpovídat udávanému nájezdu. Ano, oktávka bude vypadat skvěle i ve 150 tisících, Dacia už tou dobou bude pravděpodobně dost zubožená. Co lze ještě z fotek někdy poznat, je stav výdechů ventilace. Ano, těch, kde bávají často vylámané voštinky a nový výdech vyjde třeba na dva tisíce korun.
Jak vypadá inzerát?
Už jenom to, jakou práci si majitel s inzerátem a fotkami dal, vypovídá o jeho pečlivosti. Obrázky jak na plakát a vytříbený slovní projev značí pečlivého člověka, který vás pravděpodobně nebude chtít ošidit. Nejhorší jsou fotky, které jsou očividně udělané z balkonu nebo okna, protože majiteli to nestálo ani za to si k autu na ulici dojít nebo vůz alespoň opláchnout. A pozor na fotky z myčky – jak je kára pod půltunou fialové pěny a jiné fotky v inzerátu nejsou, tak to smrdí na sto honů.