Zajímavosti
Nové tachografy nebudou mít všechny kamiony. Od 1. ledna nesmějí na silnice
Proč se výměna tachografů provádí?
Podle nařízení musí do konce letošního roku všechna nákladní vozidla, která jsou provozována v rámci mezinárodní přepravy, být vybavena tachografem nejnovějšího typu (G2/V2). Týká se to všech vozidel, která mají tachograf analogový, případně digitální tachograf první generace.
Nejnovější tachografy totiž mohou kontrolní orgány „přečíst“ i na určitou vzdálenost, tedy i bez potřeby vozidlo zastavit. Navíc mají vlastní GPS, takže přepínání zemí se nedělá ručně, ale automaticky (což je také asi jediná výhoda pro řidiče).
Všichni výměnu nestihnou
Už dříve jsme varovali, že může dojít k situaci, kdy se najednou na poslední chvíli začnou na výměnu dopravci objednávat a servisy nebudou stíhat. A jak nám potvrdil Jiří Graman, jednatel firmy Truck Union, která výměny tachografů provádí, děje se to.
Poptávka postupně rostla a aktuálně jsou naplněné kapacity servisu nadprůměrně. Není to ovšem problém výhradně český, dochází k tomu víceméně asi po celé Evropě. Na servis do Truck Union se totiž objednává i zahraniční klient, který má 12 kamionů.
Téměř s jistotou lze tedy konstatovat, že ne všechna auta budou nejnovějším typem tachografu osazena včas. Znamená to, že holt na začátku roku 2025 nebudou moci fungovat v mezinárodní přepravě. Šanci opozdilcům dává pracovní týden od 30. 12. do 3. 1. V něm lze očekávat pomalejší rozjezd zakázek a reálně začne logistika na plno fungovat až od 6. 1.
Tachografů není dostatek
Celé to má ale ještě jeden aspekt. Zásoby tachografů se zkrátily natolik, že už dodavatelé nejsou schopni plně uspokojit poptávky servisů. Namísto poptávaných 20 tak jsou schopni dodat třeba jenom pět kusů. A jak jeden z prodejců potvrdil, s přelomem roku přijde i zdražení. Dopravní firmy tedy mají poslední šanci výměnu realizovat a domluvit si v servisu termíny výměny za současnou cenu.
Situace se bude opakovat
Celé toto kolečko problémů a termínů si dáme ještě jednou v létě. Do 19. srpna totiž musejí být nejnovějšími tachografy vybavena všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. A to i ta, která mají předposlední generaci tachografů digitálních.