Zajímavosti
Nejdostupnějším autům hrozí konec nebo zdražování
Menším autům se spalovacími motory, oblíbeným mezi běžnými zákazníky v prvé řadě kvůli cenové dostupnosti, může zvonit umíráček. Hrozí, že z nabídek automobilek začnou mizet už příští rok. A to zejména v důsledku zpřísnění emisních podmínek ze strany Evropské unie. Nedojde-li ke změně, přinejmenším zdraží.
„Už příští rok automobilky přestanou prodávat mnoho modelů, aby nedostaly obří pokuty kvůli emisím. Z trhu zmizí během příštího roku spousta aut, která jsou populární a jež zákazníci chtějí,“ řekl Novinkám analytik Vladimír Rybecký.
O jaké modely konkrétně půjde, rozhodnou producenti. „Záleží na tom, jakou má ta která automobilka modelovou řadu, kolik dokáže prodávat elektromobilů. Dnes se prodává asi patnáct procent aut s čistě elektrickým pohonem a nové emisní limity požadují, aby se jich prodávalo dvacet až třicet procent,“ podotkl expert.
Automobilky se o tom, která auta se spalovacími motory ponechají v nabídce, budou rozhodovat podle toho, které modely přinášejí větší zisk.
„A obecně nejmenší zisk přinášejí levnější, menší auta. Takže ta volba je celkem jasná, a jasné je i to, že to nebude příznivé pro běžné motoristy. Ohrozí to cenově nejdostupnější modely na trhu,“ vysvětlil Rybecký. Například v nabídce Škody Auto by teoreticky mohla být nejvíce ohrožena výroba populární fabie nebo modelu Scala. Poslední fabia v provedení combi už se ostatně ani nevyrábí. Záležet ale bude na tom, zda se bude dobře prodávat čerstvě představený elektrický elroq. Bude-li úspěšný, menším autům by konec nehrozil.
Generální ředitel Škody Klaus Zellmer pro britský magazín Autocar přitom nedávno prohlásil, že se fabia spolu se scalou a kamiqem budou vyrábět až do roku 2030.
Hrozí miliardové pokuty
Za vozidlo, které produkuje nadlimitní emise, se v současnosti platí 95 eur (2380 korun) za každý gram navíc. Potom se emise rozpočítají na celou flotilu automobilky. Letos je limit 115 gramů CO2 na kilometr, příští rok to má být zhruba 94 gramů.
Výrobci automobilů by tak mohli podle slov bývalého šéfa automobilky Porsche Wendelina Wiedekinga pro list Bild při nesplnění emisních cílů platit pokuty ve výši až patnáct miliard eur (přes 380 miliard korun).
To by podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného vedlo kromě omezení nabídky také k tomu, že auta citelně zdraží.
„Znamenalo by to výrazný dopad na ceny aut, výrobu i zákazníky. Mělo by se to přehodnotit, a to dříve než v roce 2026, jak je teď v plánu. Auta by mohla u některých výrobců zdražit i o desítky tisíc korun,“ řekl Novinkám Pokorný. V průměru by zdražení mohlo vyrůst až na 50 tisíc korun.
O posunutí termínu se snaží ministerstvo dopravy. Mluvčí resortu František Jemelka Novinkám řekl, že jde o to, aby evropské automobilky v momentě, kdy by klesl prodej elektromobilů, neplatily zbytečné sankce.
„To by je fakticky omezilo v možnostech investovat do rozvoje moderních technologií, dohnat vývoj, který jde mimo Evropu velmi rychle dopředu, a posílit konkurenceschopnost,“ poznamenal.
Česko podle něj spojuje síly s Itálií a připravují dokument, pro který hodlají získat podporu dalších států. Dopady přísnějších norem chce resort projednat už příští rok namísto roku 2026.