Zajímavosti

Na českém trhu zánovních aut poprvé od covidu přibylo, ceny vzrostly minimálně

V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti předloňskému roku představuje nárůst celých 13 procent. Je to poprvé za poslední postcovidové roky, co nabídka zánovních vozů, definovaných hranicí 50 tisíc ujetých kilometrů a pětiletým stářím, vzrostla. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.

Jejich ceny navíc loni vzrostly ani ne o průměrnou inflaci 2,4 procenta. Vyplývá to z analýzy dat celého tuzemského trhu, provedené experty mezinárodní skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Měsíční nabídka zánovních automobilů na celém sekundárním trhu loni narostla z 15 800 na 18 700 aut. Medián ujetých km se snížil z 20 600 km na 19 900 km, stáří zůstalo na dvou letech. Mnohem déle ale vozy čekaly na nového majitele – takzvaný ukazatel „days in stock“ neboli počet dnů v inzertní nabídce, byl loni 84, zatímco v roce 2023 to bylo 69 dnů.

Ve věci skladby paliv, 57,6 % aut spalovalo benzin a pouhých 28 procent naftu – což je velký rozdíl oproti celému sekundárnímu trhu, kde mají diesely 43procentní a benziny 54procentní podíl. Úbytek nafťáků do značné míry kompenzuje více než 60procentní nárůst hybridů – ty loni dosáhly na hranici osmi procent trhu zánovních vozů; prodalo se jich 6,5 tisíce. A dvojnásobné prodeje oproti roku 2023 se týkají rovněž elektromobilů, jichž se prodalo 4 400 – což stačilo na téměř 5,5procentní podíl. To je výrazně více, než činí průměr celého sekundárního trhu, na němž bateriové elektromobily představovaly v roce 2024 necelé jedno procento trhu (0,8 %), hybridy pak asi 1,5 procenta. Dvouleté stáří elektromobilů přitom loni zůstalo nezměněné, medián ujetých kilometrů byl nepatrně vyšší (17 versus 15 tisíc km). Nejprodávanější značkou bateriových elektromobilů bylo BMW, následované Škodou a Mercedesem.

Jen pro doplnění – plynová alternativní paliva – propan-butan LPG a zemní plyn CNG – v segmentu zánovních vozů pouze paběrkují s 0,8, respektive 0,3procentním podílem.

Nejprodávanější značkou zánovních aut zůstává v Česku Škoda s 28procentním podílem, hned sedm z deseti nejprodávanějších modelů jsou škodovky. Počínaje fabií na prvním místě přes druhou octavii, třetí scalu, čtvrtý kamiq, pátý karoq, šestý kodiaq až po sedmý superb. Ve značkách s velkým odstupem následuje BMW s podílem 7,7 procenta, jehož nejprodávanějšími modely jsou „pětka“ a „trojka“. Ovšem zatímco škodovky mají mediánovou cenu 554 tisíce korun, „bavoráky“ téměř trojnásobnou – 1,457 milionu Kč. Značky v dalším pořadí už mají minimální odstupy – VW má 7,4 % trhu (nejprodávanější je golf), Mercedes 7,1 %, Hyundai 6,6 % (nejprodávanější i30 a tucson), Toyota 5,8 %. Sedmá Kia už odskakuje s 3,6 %, následuje Audi s 3,5 a Volvo s 3,2. První desítku uzavírá značka Peugeot s 2,5procentním podílem.

.