Zajímavosti

Motor 3.0 TDI najede i půl milionu

Koncernové třílitry na tom jsou s životností poměrně solidně. Běžně v inzerci najdete kousky s nájezdem k půl milionu kilometrů, a to i takové, které za sebou očividně nemají úplně jednoduchý život. Často se tato vozidla používají na tahání karavanů nebo těžkých přívěsů, například s ojetinami z okolních zemí. Ojetin s víc jak půlmilionem kilometrů moc nepotkáte, jejich cena je tak nízká, že si je většinou majitelé nechají a dojezdí je úplně do mrtva.

Výhodou je, pokud auto sloužilo primárně pro přepravu po dálnicích (což vám bude tvrdit každý druhý prodávající). Tam je diesel jako doma a funguje skvěle, dlouhé trasy, kdy se ohřeje olej a pak se jede třeba několik set kilometrů, jsou jeho parketou.

Kolem 300 tisíc kilometrů lze očekávat, že začnou odcházet věci jako vstřikovače, startér, alternátor nebo třeba i turbodmychadlo. Není to nic kritického, repase turba se dá udělat za vcelku příjemné peníze a pokud je zbytek auta v pořádku, vyplatí se to.

Pokud je k dispozici servisní knížka, lze odhadnout, jak moc se majitel o auto staral. Peklo jsou výměny oleje v prodlouženém intervalu. Kdo si chce auto nechat co nejdéle, měl by výměny provádět nejdéle po 15 tisících kilometrech.

Jak poznat, že je motor v pořádku

Základním vodítkem by měly být při prohlídce všechny nežádoucí hluky a kouřivost. Jestli dělají kravál rozvody řetězem, což je řešitelné, nebo se ozývají nepravidelné pazvuky, pozná asi každý. U kouře se zaměřte na jeho barvu a množství. Podle barvy kouře pak lze usuzovat na kondici agregátu. Modrý znamená, že se spaluje s palivem ve větší míře i olej, černý signalizuje příliš bohatou směs a příčin může být více – od špatných vstřikovačů, přes vadnou lambda sondu, až třeba po hodně dlouho neměněný vzduchový filtr.