Zajímavosti

Mercedes vymyslel brzdy, které se nikdy neopotřebují.

Mercedes-Benz je známý svými inovacemi napříč historií. Například jako první představila v roce 1978 sériově montovaný systém ABS (když nepočítáme Jensen FF z roku 1966, který měl obdobu ABS) nebo sériově implementovala elektronickou stabilizaci podvozku.

Němci se aktuálně pustili do brzd. Ty tradiční, hydraulicky ovládané dvouokruhové, totiž u budoucích elektromobilů možná budou platit za přežité, protože Mercedes vymyslel úplně nové řešení. Dokonce takové, že klasické brzdové destičky, kotouče, hadice a další komponenty půjdou pryč, čímž se ušetří na (neodpružené) hmotnosti. Prý až 90 kg.

Dnešní elektromobily se silnou rekuperací totiž brzdy prakticky nepotřebují, kromě náhlého krizového brzdění, kdy je potřeba ihned vyvinout co největší brzdnou sílu. Ostatně jednu dobu ve formuli e-vozy zadní brzdy neměly vůbec.

Inženýři automobilky brzdy přesunuli do převodového ústrojí elektromobilu, tedy vlastně doprostřed náprav/y. Tam umístili jednu kruhovou destičku spojenou s hnací hřídelí, kdy se při brzdění o ni svírají dva kotouče. Tím auto spolu s rekuperací zpomaluje. Brzdný prach pak má být zachytáván do malých vaniček a vygenerované teplo ochlazené vodou.

Mezi další výhody systému patří zlepšení ovladatelnosti nebo otevření možnosti použití plných plochých kol, což podpoří tolik důležitou aerodynamiku. Vývojáři dále věří, že vnitřní brzdy vydrží po celou dobu životnosti vozidla a že nebudou vyžadovat údržbu.

U vozidel s pohonem zadní nápravy by se brzda přesunula dopředu doprostřed a kola na zadní nápravě by tím pádem brzdila pouze rekuperací. A jak jsme psali výše, k jejímu většímu zapojení v běžném provozu (ne na okruhu) by došlo obvykle jen při náhlém krizovém brždění.

Výrobce prozatím nepotvrdil budoucí sériové nasazení, jelikož se systém zatím jen testuje. Ale pokud budou zkoušky úspěšné, je docela pravděpodobné, že novogenerační elektrické mercedesy dají sbohem klasickým destičkám i kotoučům a vstoupí do nové éry tolik zásadních brzd.