Po covidovém propadu se trh s ojetými automobily ve většině evropských zemí vzpamatoval. Co zůstalo, je problém jménem (ne)transparentnost, který každoročně způsobí to, že tisíce lidí nevýhodně koupí stočené nebo havarované auto.
Dle provedených studií z celkem 25 pozic se Česko umístilo až na 14. místě, proto se na tuzemské výsledky pojďme podívat detailně.
Průzkum, který se uskutečnil mezi říjnem 2023 a zářím 2024, ukázal, že stočený tachometr mělo v Česku 4,3 % prověřovaných vozů. Průměrné stočení dosáhlo 83 547 kilometrů a nehodu zažilo prakticky každé druhé prověřované auto s průměrnou výší škody 78 592 Kč.
Největší riziko při koupi ojetiny kvůli stočeným tachometrům představují podle dovozové ojeté vozy. Těch je v Česku asi 42,5 %. Další data hovoří o vykupovaných vozidlech, jejichž průměrné stáří v Česku dosahuje 10,7 roku, přičemž rok zpátky bylo průměrné staří 10,1 roku.
Tím se u nás dostáváme na úroveň spíše východoevropských zemí, kde je vyšší pravděpodobnost koupě auta se skrytými vadami nebo stočeným tachometrem.
Mezi celkově nejméně transparentní země nicméně patří podle Ukrajina, Lotyšsko, Litva, Rumunsko a Estonsko. Najdete zde mnoho aut se stočenými kilometry a vadami, stárnoucí vozový park a značnou míru dovozových vozidel. To vše dělá z těchto trhů vysoce rizikové, zejména když pachatelé takových činů nebývají potrestaní. Vyhlídky na zlepšení nejsou podle optimistické.
Konkrétně nejvíce podvodů s kilometry bylo v rámci průzkumu zaznamenáno v Lotyšsku (11,1 %) a na Ukrajině (9,6 %). Největší podíl poškozených vozidel byl zjištěn v Polsku (62,1 %) a překvapivě na Slovensku (60,5 %).