Zajímavosti
Kouřivost motoru auta – Jak ji snížit
Bílý kouř
Bílý kouř od výfuku je vlastně vodní pára. Pokud je motor vozu studený (po nastartování) má tendenci produkovat bílý kouř, což je vlastně pára která na vzduchu kondenzuje a je velmi viditelná. Jak se motor zahřívá je viditelná méně. Bílý kouř u auta je tedy nejvíce viditelný v zimních měsících při nižších teplotách. Při velmi nízkých teplotách od -15 °C je kouř už tak hustý, že vypadá spíše do šeda.
Bílý kouř by měl postupně při zahřátí motoru zmizet. Pokud i po delší jízdě produkuje vůz velmi viditelný bílý kouř může jít například o pronikání chladící kapaliny do válců motoru. Raději navštivte autoservis.
Modrý kouř
Průnik oleje do válců v motoru poznáte právě podle modrého kouře a obecně zvýšené kouřivosti auta. Po přiložení papírku k výfuku snadno zachytíte olejové skvrny. Kromě modrého kouře tento problém poznáte podle vysoké spotřeby oleje.
Problém bude třeba řešit návštěvou autoservisu. Výměna opotřebovaného válce (vložky válce, pístními kroužky, drážka pístů). Při spalování olej pro-sakává mezerou mezi pístními kroužky a vodítkem ventilu.
Někdy se může jednat o degradaci ventilů a vodítek, mechanické závady a stárnutí těsnění dříků ventilů. I toto může působit zvýšenou kouřivostí motoru při startování. Horký olej snáze prochází mezerami mezi opotřebenými součástmi motoru.
U přeplňovaných motorů je často příčinou modrého kouře (+zvýšené spotřeby motorového oleje) závada na turbodmychadle. Konkrétně jde o opotřebení těsnění a ložisek rotoru. Auta s automatickou převodovkou mají za příčinu porušení podtlakového membránového regulátoru – motor začne nasávat olej z převodovky.
Černý kouř
Černé saze vytváří ze správného bílého kouře nepříjemný černý kouř – vzniká neúplným spalováním benzínu či nafty. Černá kouřivost motoru značí bohatou směs paliva a vzduchu. Spolu s černým kouřem je tento problém spojen i s vysokou spotřebou oleje, špatným startováním a často nižším výkonem motoru.
- řešení u benzínového motoru je výměna lambda sondy
- případně je třeba opravit snímač objemu vzduchu
- nebo je problém v protékající vstřikovač
- řešení u dieselového motoru je oprava vysokotlakého čerpadla nebo vstřikovače
Pozor! Černý kouř vždy řešte! Můžete si tak propálit písty a ventily.
Jak se měří?
Kouřivost motoru auta se vždy měří při maximálních otáčkách, alespoň 5000 otáček za minutu! Pedál vozu se musí sešlápnout naplno a rychle nikoliv postupně.