Zajímavosti
Filtry pevných částic
Filtr pevných částic, kterému se u nás říká DPF a v západní Evropě FAP, je zařízení, které napomáhá odfiltrovat pevné nečistoty ve spalinách dieselových automobilů. Jsou to nežádoucí látky, karcinogeny, které znečišťují ovzduší a poškozují přírodu. DPF umí tyto látky zachytit, ven přitom vychází až stonásobně čistější spaliny, než u aut bez filtru pevných částic. DPF je tedy zařízení potřebné, praktické.
Nicméně, problém každého filtru a tedy i DPF je v jeho postupném ucpávání. DPF sice čas od času absolvuje samo–regenerační proces, při kterém řídící jednotka automobilu vyvolává zvýšení teploty uvnitř filtru a dochází tak k vyhoření sazí a vyčištění filtru, ale nikdy tento proces není stoprocentní. Výsledkem je postupné zanášení DPF, které vede až k jeho neschopnosti automatické regenerace. V tu chvíli přestane DPF fungovat a nastávají již známé problémy.
Aktivní regenerace, která probíhá průměrně každých 500 ujetých kilometrů, najednou není možná a filtr vypovídá službu. Auto nemá tah, motor ztrácí výkon. Zvyšuje se spotřeba, permanentně svítí kontrolka DPF. Řídící jednotka přepíná auto do nouzového režimu, až jednoho nehezkého dne auto přestane sloužit úplně. To je stav, který se děje přibližně každých 100 až 130 tis. ujetých kilometrů.
Ve chvíli, kdy auto nechce jet, vypovídá službu a stávkuje, navštivte autoservis.