Hlavně teď v zimě byste měli používat speciální zimní naftu. Experimenty s fritovacím olejem si nechte do starého auta (bez složitého vstřikování a částicového filtru) na léto.
Pak začne fritovací olej zanášet palivové čerpadlo a nakonec likvidovat vstřikovače, protože místo kýženého mazání a chlazení vstřikovačů začne mít po teplotní degradaci spíše přesně opačný efekt. V samotné spalovací komoře pak nebude olej rozprášen na požadované jemné kapičky, ale na poměrně velké kapky, které se místo řízeného hoření spečou na velké saze.
Výsledkem je pak vysoká kouřivost. A kam tyto saze vedou? Samozřejmě musí ještě projít výfukem, kde ale máte nejen drahý a citlivý filtr pevných částic, ale také „odbočku“ do okruhu EGR. A všechny tyto díly začnou trpět víc než při provozu na normální naftu. Špatně rozprášené palivo pak také písty stírají dolů do olejové vany, kde rostlinný olej degraduje olej motorový. Vznikají v něm šlemy, kaly a motor pak hůře maže. To zas ohrožuje citlivé turbo, vačky a například ovládání proměnného časování ventilů a hydraulický napínák rozvodového řetězu.
Při současných cenách se to nevyplatí
Abychom to tedy shrnuli. Na menší množství fritovacího oleje sice moderní naftové auto pojede, ale když už, je potřeba ho naředit velkým množstvím nafty a ihned spotřebovat. I když to ale nebude pro auto okamžitě fatální, rozhodně to u moderních složitých dieselů nedoporučujeme dělat.
Hlavně to dnes nedává vůbec ekonomický smysl. Vždyť v obchodě stojí běžně litr fritovacího oleje kolem 50 korun, pod 40 jen občas v akci. A to teď kolem Vánoc určitě nehrozí. Vždyť i ve velkoobchodech třeba desetilitrovka oleje přijde na minimálně 370 korun. To opravdu nic neušetříte, když litr motorové nafty dnes stojí kolem 36 korun. A i kdybyste někde sehnali litr fritovacího oleje třeba za dvacku, pořád tím v moderním autě můžete napáchat škody za desetitisíce. Neriskujte to.
Jestli máte někde ve stodole starou Felicii 1.9 SDI nebo Mercedes 200D W123, můžete si to jen tak pro legraci vyzkoušet. Jezdit s autem, které po přidání plynu voní v kopci jako fritované hranolky, je jistě kuriózní zážitek. Ale do jakéhokoli moderního auta s vysokotlakým vstřikovacím systémem, turbodmychadlem a částicovým filtrem bychom rozhodně fritovací olej nelili. Ani jediný litr na zkoušku.