V porovnání s jinými zeměmi vám ukážeme, jak je na tom Česko. Zdrojem dat byl Evropský statistický úřad Eurostat skrze českou Ročenku dopravy.
V roce 2015 jsme měli 776 kilometrů dálnic, přičemž v roce 2018 došlo k rozšíření na 1 252 kilometrů. To znamená, že roční průměr nárůstu byl 158,6 kilometru. Tím rychlé tempo ovšem skončilo.
V roce 2019 bylo v Česku 1 276 kilometrů dálnic, což znamená nárůst o 24 kilometrů za rok. V roce 2020 počet kilometrů stoupl na 1 298, tedy roční nárůst o 22 kilometrů.
V roce 2021 stav českých dálnic činil 1 346 kilometrů, tedy o 48 kilometrů více než v roce 2020. V roce 2022 počet dálničních kilometrů stoupl na 1 363, tedy o 17 km více.
Zde se ale data Eurostatu neshodují s tím, co říká Ministerstvo dopravy ČR. To letos v září prostřednictvím tiskové zprávy uvedlo:
„Aktuálně má česká dálniční síť 1 340 kilometrů, z toho je bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometru, v roce 2023 to bylo celkem 15,4 kilometru. V roce 2024 je v plánu zprovoznit dohromady přes 100 kilometrů nových úseků dálnic.
Ze sledovaných zemí tak vyhrává Španělsko (15 825 km), druhé je Německo (13 172 km) a třetí Francie (11 751 km). Zajímavé je srovnání Česka (1 363 km) a Nizozemska (2 793 km), kdy Nizozemsko je velké asi jako Čechy (bez Moravy a Slezska), ale má dvojnásobek dálnic.
Naopak nejméně dálnic najdeme v malinkém Lucembursku (2 586 km2), které je rozlohou menší než Karlovarský kraj (3 310 km2). Málo dálnic má Slovinsko (616 km), sousední Slovensko (861 km), Finsko (948 km) nebo Rumunsko (949 km).
Délka státních silnic po Evropě - drtivě vedou Finové (76 900 km), druzí jsou Němci (37 810 km) a třetí Maďaři (30 685 km). V Česku máme podle Eurostatu 5 765 km státních silnic.
Na chvostu statistiky poté najdeme Rakousko (509 km), Lucembursko (850 km) nebo Dánsko (2 606 km).